DAGEN EFTER FEST!

Sådär, nu kommer uppdateringen om hur det gick med blodsockret efter i lördags då det var både match och fest. Jag tog ett blodsockervärde innan matchen började, då låg det på 11.8 mmol. Jag spelar hela matchen och när vi sätter oss i bilen för att åka hem bestämmer jag mig för att testa blodsockret igen. Ingen rolig nyhet direkt, mätaren visade 17.1 mmol. Innan middagen har jag ett blodsocker på 21.3 mmol, dags att ta insulin..
Jag tog då min basdos som är 6 enheter humalog samt min lantus på 18 enheter. Till middag blev det en ganska stor potatis med 7 köttbullar samt en liten liten klick lingonsylt. Drack ett stort glas vatten till det.
Drar iväg på lagfesten vid 19.30 och vid 21.00 har jag ett blodsocker på 7.8 mmol. Perfekt, korkar då upp vinflaskan och ser till att äta både lite godis och chips under kvällen. Räknade allt jag drack under kvällen..

- 1 glas rosévin
- 3 glas vitt vin (black tower)
- 1 kokosshot
- 1 smirnoff ice

Klockan var väl runt 04.00 när jag kom hem efter en lång kväll. Hade då ett blodsocker på 19.6 mmol. Eftersom jag hade spelat match, druckit och dansat under kvällen bestämde jag mig för att inte ta något insulin, utan åt en smörgås med ost på. Ställde klockan på 07.00 och hade ett blodsocker på 17.0 mmol. Somnade om till 10.00 och hade då ett värde på 16.9. Tog bara 3 enheter humalog till frukosten, åt 2 ostmackor och en liten tallrik fil med banan i. Hade ganska högt blodsocker hela dagen, låg ungefär runt 15.0 mmol, men vågade inte ta för mycket insulin för jag kände att jag ligger hellre lite högt än att jag får en insulinkänning.

Idag ligger blodsockret i alla fall bättre, vilket är väldigt skönt!

Ett stort tack till alla för era tips angående diabetes och alkohol!

Kommentarer
Postat av: YaHiida

Diabetes och alkohol är en svår kombination, Men efter några gånger med noga koller så lär du dig hur du och din kropp funkar =)

Och som du säger, dagen efter är det bättre att ligga högt än att åka på okontrollerade känningar.

2010-02-23 @ 07:13:58
URL: http://yahiida.blogspot.com/
Postat av: YaHiida

Jag kan dock ärligt säga att när jag fyllde 18 var jag ute 3 dagar/vecka (ons, fre och lör) och då sket jag fullständigt i diabetesen. Drack för mycket vääldigt ofta. Och jag lever idag.

2010-02-23 @ 10:00:56
URL: http://yahiida.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0