BESVARAR FRÅGOR!

Jag har fått ett önskemål i min blogg, om jag kunde besvara dessa frågor och självklart kan jag göra det! :) Jag ska försöka besvara dem så gott jag kan! :)

Vad är diabetes och finns det olika typer?

Diabetes är en av sveriges största folksjukdomar och även känd som sockersjukan. Det finns två olika typer av diabetes, typ ett och typ två.
Typ ett är barn- och ungdomsdiabetes. Då har bukspottkörteln slutat att producera insulin eller åtminstonde så gott som och därför måste personer med diabetes typ ett tillföra kroppen insulin genom injektioner för att överleva. Blodets halt av glukos (socker) stiger då kroppen inte får tillräckligt med insulin.
Vid diabetes typ två kan bukspottkörteln fortfarande producera insulin men mängden är för liten för kroppens behov. Vissa personer klarar sig på att enbart äta rätt kost och motionera medans andra kan äta insulintabletter (något som personer med diabetes typ ett inte kan) och andra måste tillföra kroppen insulin genom injektioner.

Vad är orsakerna till diabetes?

Det finns två faktorer som kan bidra till diabetes - arv och miljö. Diabetes typ ett kan till viss mån vara ärftlig men det måste också finnas någon ytterligare faktor i miljön. Och man vet inte ännu riktigt varför immunsystemet angriper de insulinprocuderande cellerna.
Vid diabetes typ två är också ärftlighet viktig men dem är mer påverkbara. Övervikt, mycket stillasittande och fel kost kan blidra till att du drabbas av diabetes typ två. 

Symtom;
  
- Ovanligt hungrig
- Ovanligt turstig
- Behöver besöka toalett oftare
- Trötthet
- Ser sämre
- Domningar i händer och fötter
- I vissa fall viktnedgång

Skillnaden är att personer som insjuknar i diabetes typ ett blir oftast väldigt sjuka medans symtomen på diabetes typ två är mer smygande.
Jag minns när jag fick min diabetes som treåring. Jag låg på golvet hela dagarna, orkade inte göra någonting. Inte ens resa mig upp och gå ut för att leka med mina grannar, jag annars älskade att leka med dem. Jag bad hela tiden om vatten, drack flera glas per gång och kissade enorma mängder. Mina dagar bestod alltså av att ligga på golvet, dricka enorma mängder vatten och besöka toaletten. Min mamma sa att jag var som en trasa, orkade knapp hålla upp min egen kropp. Kom in på sjukhuset med ett blodsocker strax över 40 mmol/l, ett bra värde är mellan 4-10 mmol/l. När jag kom in på akuten stod läkarna redan beredda med en sjukhussäng. Dom sprang iväg med sängen och skrek "ta fram insulin fort", det var verkligen bråttom.

Följdsjukdomar;

Diabetes kan ge en rad med följdsjukdomar. Det är därför viktigt att du sköter din diabetes genom en bra balans mellan sund kost, motion, medicin och regelbunda kontroller. Diabetes kan ge komplikationer med..

- fötterna
- ögonen
- njurarna
- nerverna
- hjärta och kärl

Ni kan läsa mer här;
http://www.alltomdiabetes.se/website/content/living-with-diabetes/for-dig-med-typ-1/komplikationerny/fram.aspx 

Botemedel;

Det finns inget botemedel mot diabetes ännu, men forskningen går framåt. Så i framtiden kanske forskarna kommer på något som kan bota diabetes.

Här kan du läsa en artikel om ett stort steg i forskningen för att kunna bota diabetes; http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/cellfynd-kan-ge-botemedel-for-diabetes-1.585664

Kommentarer
Postat av: Joakim

Bra skrivet! Ja alltså i bland får jag faktiskt det!

2010-03-24 @ 17:10:41
URL: http://diabetesmannen.blogg.se/
Postat av: Johanna

sv: tack för dina fina ord <3 Jag brukar också tänka tillbaka på tiden då vi umgicks, speciellt sommardagarna då vi var nästan varje dag och när vi skicka in mangateckningarna till "Vintergatan 5 A" haha :) Och när du kom på smeknamnet "hannis" till mig ;) Du är också en fin människa, Emelie <3



Jag är glad att du hittat en fin flickvän och att du har ett bra liv i Vallentuna :)



Puss //Hannis :)

2010-03-24 @ 17:13:34
URL: http://hannahsworld.blogg.se/
Postat av: Ida Alfredsson

"Övervikt, mycket stillasittande och fel kost kan bidra till att du drabbas av diabetes. " Dock endast typ 2.

Typ 1 kan man inte få pga detta =)

2010-03-24 @ 18:37:13
URL: http://yahiida.blogspot.com/
Postat av: Johanna

Jag har hört att man kan få "tillfällig diabetes" när man är gravid.. vet du om det stämmer? Jag tyckte det lät väldigt konstigt. :)

2010-03-24 @ 19:05:46
URL: http://hannahsworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0