SVAR PÅ KOMMENTAR..

Jag har fått en mycket bra..

Fråga / kommentar på ett tidigare inlägg som jag nu tänkte besvara på bästa sätt. Jag vill till att börja med säga att jag uppskattar när folk lämnar kommentarer. Ska bara springa och hämta en kopp kaffe så kommer detta att gå galant ska ni se! ;)


Postat av: Åsa

Nu kommer jag med mina frågor igen... =)
Som diabetiker kan man dricka massa alkohol då? Vad är bäst att dricka?

En mycket bra fråga åsa. Självklart kan diabetiker dricka alkohol, men det gäller att tänka på vissa saker när man gör det. Diabetes är en sjukdom som är väldigt individuell, alla reagerar olika på olika saker. Det gäller alltså att man har bra koll på hur ens egen kropp fungerar. Och det är även väldigt viktigt att folk omkring dig vet att du har diabetes. Under en kväll när alkohol är inblandat är det viktigt att man kollar av blodsockervärdena under kvällens gång.

Innan du går isäng är det viktigt att man mäter blodsockret och äter något. Jag brukar oftast äta en/två mackor beroende på mängd alkohol jag druckit och även blodsockervärde. Och ibland även ett glas mjölk. Anledningen till att man ska äta innan man går och lägger sig är för att alkoholen sänker blodsockret efter ett par timmar och det är inte alltid du vaknar av ditt låga blodsockervärde när du har alkohol i kroppen. Då kan man alltså hamna i koma och har man otur kan man även dö.

Vad som är bäst att dricka? Ja, det är väl också väldigt olika från individ till individ. Och det handlar även väldigt mycket om vad du har gjort för aktiviteter under dagen, vad som kommer att ske under kvällen och hur blodsockervärdet ligger och så vidare.

Jag brukar oftast dricka vin. Det är inget som höjer blodsockervärdet speciellt mycket. Och jag dricker även groggar på lightläsk, glutenfri öl samt sockerfri cider. Ibland dricker jag även groggar på vanlig läsk och även vanlig cider. Allt hänger ju som sagt ihop med vad man har gjort under dagen, vad som sker under kvällen (om du är mycket aktiv under kvällen kan du behöva socker för att inte bli låg) och då är det perfekt att grogga på vanlig läsk t.ex. Däremot när man går ut blir det oftast, nästan alltid, att jag dricker vanlig cider eftersom uteställen oftast inte har sockerfri cider eller glutenfri öl. Och då ser jag till att dricka mest vin / sockerfritt hemma.

Jag hoppas att..

Du har fått svar på det du undrade åsa och annars är det bara att fråga mera. Jag tycker det är roligt med frågor / kommentarer i inläggen! :)


Kommentarer
Postat av: Hanna

För mig gäller: Dans på krogen=vanlig cider=) Annars gör jag som du när det gäller alkohol...Visst är det tråkigt att det enda de kan erbjuda på uteställen i lightform är läsk?

Ha en bra dag!

2010-10-14 @ 14:39:25
URL: http://egobuffa.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jo då jag tyckte det var ett bra svar.

Min bästa killkompis darck typ aldrig på grund av sin diabetes. Så det var därför jag undrade. Kram

2010-10-15 @ 10:33:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0