DIABETES OCH GLUTENINTOLLERANS..

Ja, that's me..

Jag har alltså både diabetes och glutenintollerans, mycket att hålla koll på ibland. Det är tur att vi lever på 2011-talet trots allt, för nu finns det ganska mycket hjälpmedel för diabetes och vården är bra.

För att jämföra - när jag var tre år gammal och vi fick min första blodsockermätare, eller fick köpa snarare (650 kronor) för på den tiden var det inte gratis. Den blodsockermätaren hette refolux och det tog 1 minut och 20 sekunder för att få provsvaret. Blodsockermätaren jag har nu är gratis, heter glucocard x-meter och tar 5 sekunder att få provsvar på. Snacka om att utvecklingen går framåt?! ;)

Detsamma gäller även den glutenfria maten. Utbudet var inte speciellt stort år 1995. Och dessutom fick man hämta ut maten på apoteket. Nu handlar man maten i en vanlig ica-affär och utbudet har blivit väldigt stort om man jämför då och nu. På restauranger på den tiden var det nästan omöjligt att få tag i glutenfri mat. Idag reder till och med de flesta restaurangerna såsen med maizena mjöl så att desto fler ska kunna äta. Bra där! :)

Jag har precis bakat en limpa på en ganska ny brödmix- lantbrödsmix heter den.




Det ska bli spännande att se om jag har lyckats med bakandet denna gång och även vad denna limpa smakar. Haha! :)

Peace!


Kommentarer
Postat av: dessi

det var lite intressant faktiskt att få se hur det var då & nu med mätarens (kostnad & vad den hette då) & samt hur man hämtade ut maten i dåtid & nutid =)

2011-03-24 @ 07:50:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0