RESURS/ASSISTENT FÖR BARN MED DIABETES?

Barn med diabetes bör få en resursperson/assistent när dem är på förskolan/ i skolan. Diabetes är en sjukdom som med fel behandling faktiskt kan leda till döden. I dagens samhälle är det personalen som ansvarar för medicinering (insulininjektioner), blodprovstagningar samt att kunna se både blodsockerfall och blodsockerhöjningar hos barnen. 
Däremot när det kommer till äldreomsorgen måste man vara utbildad undersköterska för att göra allt detta. Men när det kommer till barn verkar det inte vara lika viktigt, något som gör mig väldigt upprörd! Tänk på personalen inom förskola/skola vilket enormt ansvar dem bär + att dem har den andra delen av barngruppen också. Varför är det så?

Jag tycker absolut att barn med diabetes ska ha rätt till att ha en resursperson/assistent som är kunnig inom området diabetes. Dels underlättar detta för barnet och det är även en stor trygghet för föräldrarna att veta att ens barn är i trygga händer.

Gå med i gruppen "vi kräver resurs/assistent för alla barn med diabetes" på facebook! Ju fler vi blir som går med desto större chans att påverka!




Kommentarer
Postat av: katta

jadå, fast nu skriver jag på en hemtenta som ska in på måndag. Inte snällt att sätta tentan över helgen :O :O

2010-03-05 @ 11:09:59
URL: http://imneveralone.blogg.se/
Postat av: Joakim

Håller med dig där! allt du skrivit!

2010-03-05 @ 14:20:35
URL: http://diabetesmannen.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag är med där, så jag hittade denna blogg för du hade gjort något inlägg i den gruppen? :)

2010-03-07 @ 17:42:06
URL: http://partygalaxen.devote.se
Postat av: Anders J

Intressant, jag har aldrig tänkt på det faktiskt. Men så har jag inte barn heller.

Jag hittade din blogg när jag googlade på "diabetes" och behövde en bild till mitt inlägg om en strulig dag. Hoppas det var okej :)

2011-10-17 @ 23:10:18
URL: http://andersfrihamn.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0