SVAR PÅ KOMMENTAR.

Kommentar av Hanna:

Får du sänka doserna mycket när du tränar? Jag håller på att försöka få till det med pumpen och träning och det går väl sådär...
Jag är superkänslig för kolhydrater på morgon och lunch, blir tokhög av minsta lilla. Jag äter också mina på middagen, funkar ju jättebra eftersom motionen oftast sker på kvällstid.

Svar till Hanna:

Jag sänker mina doser en aning när jag tränar. Det beror helt på vilket blodsocker jag har innan jag äter, vilken typ av träning det är jag ska genomföra samt vad som ligger på tallriken (mängd och innehåll). Generellt kan man säga att jag sänker mina doser med 1-2 enheter.

Dock så kräver jag inte så mycket insulin till måltiderna längre. Förut tog jag min lantusdos (dygnsdos) till middagen men jag och min sköterska bestämde oss för att lägga den på morgonen istället för att jag inte skulle bli låg under natten, vilket jag alltid blev när jag tog den på kvällen. När jag tog lantusen på kvällen tog jag ungefär 4-6e humalog till en måltid. Nu tar jag max 3e. Oftast bara 1-2e men det är såklart beroende på vad jag äter. I snitt kan man säga att jag tar ungefär 2e.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0