KOMPLEMENT - DIABETES OCH ALKOHOL

Jag måste bara kompletera en sak angående diabetes och alkohol. Det är viktigt att veta vad som händer i kroppen när du är påverkad av alkohol. Som ni kanske minns från mitt tidigare inlägg har alkohol en mycket effektiv blodsockersänkande effekt några timmar efter.

Levern som i vanliga fall förser blodet med socker fungerar inte som vanligt när du dricker alkohol. När du har druckit alkohol jobbar levern med att få bort alkoholen som är ett gift för kroppen istället för att förse blodet med socker. Att höja blodsockret kommer alltså i andra hand och det kan till och med bli så att levern inte klarar av att höjda blodsockret vid en insulinkänning. Därför är det viktigt att du har koll på ditt blodsocker när du dricker och alltid äter något innan du går och lägger dig. Var också noga med att ställa klockan på morgonen så att du kan kolla ditt blodsocker samt att du kommer upp i tid för att äta frukost.


Kommentarer
Postat av: Ida Alfredsson

Man vande sig ganska fort vid pumpen. Har idag inga som helst problem med att jämt ha den på mig. Tänker aldrig sluta med pumpen, mitt liv blev så mycket enklare med den =)



Det är ganska kul att se vad alla använder för olika "verktyg". Jag trivs underbart med mätaren och även med pumpen även om jag vill byta modell på den.

2010-02-25 @ 16:56:23
URL: http://yahiida.blogspot.com/
Postat av: Hanna

Känns skönt att hitta en blogg om diabetes,

borde finnas flera sånna!



Jag fyller 16 i november & har haft diabetes i lite mer än 3år, har tagit länge för mig att acceptera den & man kommer lära sig nya saker hela tiden som du skrev någonstans längre ner i bloggen.



Tycker det är jättebra att du skriver om alkohol tillsammans med diabetes!

2010-02-26 @ 02:43:39
URL: http://partygalaxen.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0